תחזוקת דקים מעץ

דקים מעץ הפכו בשנים האחרונות לפריט מבוקש מאוד: העלייה ברמת החיים, המודעות לחשיבותה של האסתטיקה בחיינו, אפשרויות הבילוי הנוחות שמעניק דק עץ וגם הטרנדיות שלו – כל אלה הובילו לגידול בביקוש ולכך שגם בבתים פרטיים וגם במרחבים ציבוריים רבים ניתן לראות את אותו משטח יפהפה.

כמו כל דבר טוב באמת, גם דק עץ זקוק לתחזוקה שוטפת, גם על-מנת שהוא יוכל להמשיך לשמש אותנו וגם כדי שיופיו יישמר.

הבשורות הטובות הן שתחזוקת דק עץ אינה משימה בלתי אפשרית וגם לא מצריכה השקעה מרובה מדי – עם מעט תשומת לב והקפדה על טיפולים תקופתיים במועדם גם הדק שלכם רק ישביח עם השנים.

בקרת נזקים

המרכיב הראשון של תחזוקת דקים מעץ הוא בקרת נזקים, כלומר זיהוי פגיעות אפשריות בעץ כשהשפעתן קטנה יחסית והתיקון פשוט.

את בקרת הנזקים כדאי לבצע בתדירות של אחת למספר חודשים ולכל היותר פעם בשנה. הבקרה כוללת בדיקה שהברגים אינם רופפים, שאין מסמרים חלודים, שהמרזבים (אם ישנם כאלה במטרה להרחיק מים מדק העץ, שמטבעו רגיש לרטיבות) מכוונים נכון ושאין סדקים בקורות העץ, פיצולים או שברים.

כל דבר שאינו תקין חשוב לתקן במהירות, בין אם בכוחות עצמכם ואם הדבר אינו אפשרי (כשמדובר למשל על חיזוק קורות שקועות או החלפתן) יש להזמין אנשי מקצוע בתחום חידוש הדקים.

טרום צביעה

דקים מעצים קשים (כמו למשל איפאה) רצוי לצבוע אחת לשנה ואילו דק מעץ רך כמו אורן כדאי לצבוע פעמיים בשנה, כשבכל מקרה הצביעה היא למעשה גם שימון של העץ במטרה להקנות לו הגנה.

כשמדובר על תחזוקת דקים מעץ שנעשה בהם שימוש אינטנסיבי יחסית, כלומר אנשים רבים דורכים עליהם במשך רוב שעות היום, רצוי לבצע את הצביעה והשימון בתדירות גבוהה יותר.

עוד בטרם הצביעה חשוב לנקות את הדק היטב מאבק, לכלוכים שונים, עובש, כתמי מים, טחב וכו'. חומר יעיל במיוחד להסרת טחב או עובש הוא מלבין על בסיס כלור או חמצן, ועוד חומר ניקוי הוא חומצה אוקסלית שמבהירה את קורות העץ. בכל מקרה  הקפידו להשתמש אך ורק בחומרי ניקוי ייעודיים לעץ שכן אחרת אתם עלולים להזיק לדק.

צביעה

השלב המשמעותי ביותר בריענון וחידוש פני הדק הוא הצביעה.

ישנו מגוון רחב של סוגי שמנים לדק עץ: משמנים שקופים לגמרי שמשמרים את המראה הטבעי של הקורות שמרכיבות את הדק, דרך שמנים חצי שקופים ושמנים עם פיגמנטים של צבע וכלה בשמנים אטומים לגמרי שמספקים הגנה אפקטיבית במיוחד מפני קרני השמש. גם השמנים הפחות אטומים מספקים לעץ הגנה מפני פגעי מזג אוויר שונים וגם מפני שחיקה, כך שגם אם למשל מדובר על דק מעץ שלא חשוף לשמש מרובה עדיין חשוב לשמן אותו.

הקפידו לנקות מקומות שבהם הצטברו טיפות שמן אחרי הצביעה, וזאת בעזרת מטלית כותנה. אם לא תעשו כך, עלולים להיווצר משקעים עכורים על הדק כתוצאה מקרישתן של אותן טיפות שמן והפיכתן לעיסה מיותרת לחלוטין.

את הצביעה כדאי כאמור לעשות בתדירות של פעם או פעמיים בשנה. אחת למספר שנים יש לקרצף את השכבה העליונה (בעזרת אנשי מקצוע בעלי ציוד ייעודי לכך) ולצבוע מחדש, וזאת על מנת להעניק לדק חזות מרעננת במיוחד.

 

אולי יעניין אותך מידע נוסף על:

5/5 - (1 vote)
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *