סוגי העץ לריהוט

עץ הוא חומר גלם פופולרי מאוד ובעל יתרונות רבים. כדי לנצל אותם באופן האופטימלי כדאי להכיר את המאפיינים הייחודיים של כל סוג עץ, את ההבדלים בין הסוגים השונים, את הציפויים והצבעים וגם איך לשמור על עץ – ואת כל אלה תקבלו מאיתנו במאמר זה.

מה ההבדל בין עץ מלא לסנדוויץ'?

השמות המוכרים ביותר שמשמשים את תעשיית הריהוט הם עץ מלא, סנדוויץ', MDF, סיבית, שבבית ולבידים. בפרט ישנה הבחנה בין עץ מלא לבין כל הסוגים האחרים, אבל בכל מקרה כדאי להבין מה פירוש כל שם:

עץ מלא

גוש של עץ שלא עבר תהליכי עיבוד (פרט לייבוש וניסור, והגנה מפני מזיקים). העצים הפופולריים ביותר הם אלון, איפאה, דובדבן, מייפל, מהגוני, אגוז, אורן ועוד. היתרונות העיקריים של עץ מלא הם מראה מרשים במיוחד ובפרט מעניין הרבה יותר ביחס לסוגי העץ האחרים, עמידות גבוהה בפני לחצים ושמירה על הבריאות (לוחות עץ מעובד של יצרנים עלומי שם עלולים להכיל חומרים כימיים מזיקים). החיסרון העיקרי הוא המחיר הגבוה, ובחלק מהמקרים רהיטים מעץ מלא עלולים להתעוות במידה מסוימת (אם כי יש לכך פתרונות).

תמונה של עץ | אורדילן 9

סנדוויץ' (לביד)

סנדוויץ' הוא השם המקובל לשכבות עץ שמודבקות זו על זו באמצעות כבישה. היתרונות: עמידות לרטיבות, משקל קל אבל חוזק, יכולת החזקת ברגים טובה ומחיר אטרקטיבי. בפרט מתאים הסנדוויץ' לריהוט מטבחים. לבידים הם שם נרדף לסנדוויץ'.

שבבית

שבבית, כפי שניתן להבין מהשם, הוא לוח שמורכב משבבים של עצים שנגרסו והודבקו. המחיר של השבבית נמוך במיוחד, אולם היא עלולה להתנפח ולהתעוות במגע עם מים. ציפוי איכותי של לוח שבבית מקטין את הסיכון לכך.

סיבית (MDF)

גם את המהות של סוג העץ הזה ניתן להבין מהשם – לוח סיבית מיוצר מתוך פסולת עצים שבושלה בתוך כימיקלים והתפרקה לכדי סיבים. הסיבים מיובשים, נכבשים עם דבקים והתוצאה: פלטה יציבה ונוחה מאוד לעיבוד ולעבודה. כמו כן קל לצבוע סיבית. ישנם סוגים שונים של חוזק ואיכות עבור לוחות סיבית, כשאחד מהם הוא ה-MDF שמידת הדחיסות שלו בינונית. ללוחות MDF ביקוש רב בזכות המראה השלם, האחידות, הגמישות, המחיר האטרקטיבי ונוחות העבודה.

סוגי הציפויים של לוחות העץ

לעתים אנחנו משתמשים במונחים כמו לוח פורניר או פורמייקה – חשוב להבין כי פורניר ופורמייקה (וכן מלמין) הם סוגי ציפויים ללוחות עץ ולא הלוח עצמו.

פורניר

שכבת עץ בעובי של כמילימטר שמודבקת על לוח היסוד. במרבית המקרים מדובר על שכבה שקולפה מעץ יוקרתי (זברנו, מייפל ועוד) כדי להקנות חזות יוקרתית לרהיט.

פורמייקה

ציפוי נפוץ בעיקר בריהוט מוסדי ובריהוט משרדי. פורמייקה כוללת שתי שכבות, האחת היא בסיס והשנייה לפי טעמו של הלקוח כשבזכות טכנולוגיות חדשניות ניתן לקבל פורמייקות מרהיבות. יתרונות נוספים הם עמידות ללחות והקלות שבה ניתן לנקות פורמייקה.

מלמין

ציפוי זול בעובי של 0.2 מ"מ שמודבק בטמפרטורה גבוהה ישירות על לוחות MDF או שבבית. ישנם מרקמים וצבעים רבים למלמין וכך ניתן להגיע לאסתטיקה הרצויה (אם כי האיכות שלו נחשבת פחות גבוהה).

צבע

ישנן שתי אפשרויות מבחינת צביעת רהיטי עץ: צביעה שקופה ואטומה. הצביעה השקופה היא גם שכבת הגנה, ובאופן טבעי היא מאפשרת לאסתטיקה הטבעית של העץ או הפורניר לבוא לידי ביטוי. לצביעה אטומה מבחר רחב של גימורים וגוונים, כולל כאלה המקנים מקרה עתיק, ברק ועוד.

תחזוקת רהיטי עץ

* ניקוי רהיט עץ יתבצע עם מטלית רכה, סבון עדין ומים חמימים.

* כדאי למנוע חשיפה לשמש ישירה או קרבה למקור חום.

* צביעת עץ נכונה אוטמת אותו ולכן אין צורך בשימון או פוליש.

* אחת לשנה או שנתיים כדאי לחדש את הצבע – בעזרת צבעים ייעודיים.

5/5 - (2 votes)
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *