שלמות מרשימה בכל צורה: איפאה

על פי הערכות שונות מספרם של מיני העצים על פני כדור בארץ הוא כ-100,000 וכולם יפים, מרשימים וחשובים מאוד למרקם החיים שלנו כאן. אחד היפים, המרשימים וגם השימושיים שבהם צומח בדרום אמריקה, שמו המדעי הוא טבבויה (Tabebuia) ולנו הוא מוכר בעיקר בשם Ipe.

פרחים צבעוניים, גוף חסון ותמיר

ה-Ipe, ובעברית איפאה, צומח כאמור בדרום אמריקה (במיוחד בברזיל אבל גם באקוודור, בוליביה ופרו) וניתן למצוא אותו גם במרכזה של היבשת ואפילו באיים הקריביים, במכסיקו ובפלורידה.

עצים אלה מתאפיינים בפרחים בגוון צהוב עז, וגובהם מגיע לעד 50 מטר. הם יפים לא רק מבחוץ אלא גם מבפנים, ובזכות צפיפות הסיבים הגבוהה הם ניחנים בחוסן רב. השילוב בין היופי לחוסן הפך את העץ הטרופי התמיר לאחד מחומרי הגלם הנפוצים בתעשיות רבות.

יקרים אבל משתלמים

עצי איפאה אינם זולים, וברוב המקרים מוצרים על בסיס עץ זה יהיו יקרים יותר ממוצרים אחרים באותה קטגוריה – כך למשל עלותו של דק איפאה תהיה גבוהה יותר ביחס לדק מעץ אורן – אולם מאחר שיש לבחון מוצרים לא רק על פי עלותם אלא גם על פי התועלת שלהם, הרי שבמבחן זה מתגלים הפריטים שיוצרו מהעץ הברזילאי החזק והעמיד כאופציה משתלמת במיוחד.

ראשית, מדובר באסתטיקה עילאית ומי שלמשל מכיר את הדק בנמל תל אביב המחודש (העשוי מעץ איפאה) מבין בדיוק במה מדובר.

שנית, העמידות הגבוהה של העץ לחרקים שעלולים להזיק לסוגי עץ אחרים וכן לפגעי מזג אוויר מבטיחה כי הוא ימלא את תפקידו למשך שנים רבות, והרי תוחלת חיים ארוכה היא פקטור משמעותי כשבוחנים יחס עלות תועלת. בפרט מומלץ השימוש באיפאה לפריטים שחשופים לשמש ישירה – עץ טרופי זה פשוט לא מתרגש משמש – וגם קרבה למקורות מים וללחות גבוהה אינה מלחיצה את העץ שמכיל בתוכו חומרים טבעיים המגנים עליו.

יתרון שלישי, לא פחות חשוב מהשניים הקודמים, הוא שעצי האיפאה המגיעים לישראל הם כאלה שנכרתו במסגרת תוכנית הכריתה המבוקרת שהחלה להפעיל ממשלת ברזיל לפני מספר שנים, על מנת לאפשר הן את ניצול חומר הגלם המשובח והן את שימור יערות הגשם המכילים אותו.

 

אולי יעניין אותך קריאה נוספת על:

Rate this post
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *